Actualitat

La Generalitat forma a 200 docents com a coordinadors TIC per a millorar l'aplicació de les noves tecnologies en els centres públics

La Generalitat forma a 200 docents com a coordinadors TIC per a millorar l'aplicació de les noves tecnologies en els centres públics

La Generalitat forma a 200 docents com a coordinadors TIC per a millorar l'aplicació de les noves tecnologies en els centres públics

La Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic ha format en l'últim any a més de 200 docents com a coordinadors TIC amb l'objectiu de millorar l'ús i l'aplicació de les noves tecnologies en els col·legis i enriquir el procés d'aprenentatge. Així, el director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, Vicente Aguiló, ha assegurat que la figura del coordinador TIC "és fonamental per a dinamitzar els centres educatius públics de la Comunitat Valenciana i promoure l'ús de la tecnologia en les aules".

Les coordinadores i els coordinadors s'encarreguen de dinamitzar, afavorir i coordinar l'ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en tots els centres, perquè estes servisquen de ferramenta de promoció de la innovació docent i la comunicació entre els membres de la comunitat educativa. A més, gestionen l'inventari TIC i són els interlocutors amb el servei de suport i assistència informàtica.

Segons Aguiló, "a fi d'ajudar als coordinadors en la seua labor diària, en el curs escolar 2016-2017 s'han posat en marxa una sèrie d'iniciatives per a reforçar esta figura i fomentar la creació d'una comunitat TIC en què intercanviar experiències, interessos i inquietuds".

En este sentit, en col·laboració amb el Servei de Formació del Professorat, la DGTIC ha desenvolupat accions formatives dirigides als coordinadors TIC, als equips directius dels centres i als docents interessats en la tecnologia en general. Entre elles, s'ha organitzat el cicle de Seminaris de Coordinació TIC 2017 que ha acabat amb la jornada de clausura "La dinamització d'un centre. Propostes i experiències".

Les jornades perseguixen formar als coordinadors TIC dels centres educatius per a dinamitzar i afavorir l'ús de les tecnologies en les aules. Al llarg del curs, la Generalitat ha format, així, a més de 200 docents, que han comptat amb un espai de diàleg per a reflexionar sobre com establir noves propostes que permeten millorar el procés d'ensenyança i aprenentatge amb les TIC com a ferramenta.

La tecnologia al servei de l'ensenyança i tota la comunitat educativa

El titular de TIC de la Generalitat ha destacat que "el nostre objectiu és establir programes formatius per a l'ús educatiu de les TIC, amb els que reforçar l'efecte aconseguit amb les ferramentes, estratègies i metodologies que implantem des de l'Administració valenciana i, de pas, que estos escenaris d'intercanvi d'experiències actuen de germen per a establir una comunitat de coordinació TIC entre els centres, que siga dinàmica i participativa".

"En definitiva -ha continuat-, pretenem dotar els coordinadors de les armes necessàries per a aprofitar els beneficis de la tecnologia i posar-la al servei de l'ensenyança, de l'alumnat i de tota la comunitat educativa i, a poc a poc, involucrar tots els docents en l'ús de les TIC en les aules".

Els seminaris han abordat qüestions referents a legislació, ferramentes administratives, l'avaluació de la competència digital docent, les funcions i estratègies de diagnòstic i dinamització de les tecnologies en els centres, l'elaboració del pla TIC i la millora de les relacions entre els coordinadors i el claustre.

Durant la jornada de clausura han presentat les seues conclusions alguns dels 20 grups de docents que han participat en els seminaris, celebrats al llarg de l'any, en les tres capitals de província, a més d'Orihuela i Xàtiva. A més, tots els grups compartiran les seues conclusions i els productes educatius resultants entre la comunitat TIC de Mestre @ Casa (mestreacasa.gva.es).

Aguiló ha explicat que "els seminaris ens han permés acostar a l'Administració als centres per a conéixer de primera mà i amb un plantejament més pròxim la seua opinió i com estan vivint tot el procés. A més, els grups han pogut debatre sobre les funcionalitats i les aplicacions pràctiques dels projectes que estem duent a terme des de la DGTIC, per a poder adaptar-los millor en el futur a les necessitats dels centres educatius".

Així mateix, les jornades han inclòs la visita de representants del Govern del País Basc, que han mostrat el procés d'implantació del seu Model de Maduresa Tecnològica, que perseguix potenciar l'ús de les TIC en els vessants educatiu, administratiu i de comunicació.